Zaterdag 12 augustus 2023 …provincie Utrecht/Gelderland

We starten de excursie bij Tuin Polhuis in Ermelo.

De jonge eigenaren, beiden plantenliefhebbers, hebben rond de gerestaureerde 100 jaar oude boerderij deze tuin met veel liefde en kundigheid aangelegd. Midden in het gazon ligt een grote vijver met daaromheen verschillende borders, allemaal op kleur in een fraaie variëteit van planten en soms gedurfde kleurencombinaties. Achter de geel/blauwe border ligt een nieuw bosachtig gedeelte, waar al vroeg in het voorjaar botanische bolletjes en veel soorten stinzenplanten bloeien en tot het najaar genoten kan worden van vele soorten varens en aparte schaduwplanten. In deze tuin, die van mei tot oktober in bloei staat, bevinden zich ook nog een bakhuisje, een kas en rond het huis veel aparte kuipplanten die deels te koop zijn. De tuin is 3.500 m2.

Vanuit Ermelo rijden we naar Zeist voor een bezoek aan kwekerij en tuincentrum Abbing.

Deze gerenommeerde kwekerij (één van de betere in het land) is onlangs gehuisvest in een prachtig nieuw gebouw. Het assortiment is breed en de producten zijn prima van kwaliteit. Neem je Groei&Bloei-pas mee, want bij aankopen krijg je 10% korting!!   Dit is ook tevens ons lunchadres. In het gebouw zit een klein restaurant, waar je koffie en thee kunt drinken en ook wat kunt eten. Natuurlijk kun je ook zelf je lunchpakket meebrengen. We weten niet of het op prijs wordt gesteld als je in het restaurant je eigen boterhammetjes opeet.

Na de lunch weer in de bus en rijden we naar Hagestein voor een bezoek aan de tuin In Liefde Bloeyende.

De tuin rondom het huis uit 1980 is in 1991 uitgebreid tot 2 ha naar een ontwerp van Mien Ruys. De strakke vormgeving vormt een prachtig contrast met de weelderige beplanting. De voortuin is sober met border en grassen. De achtertuin bestaat uit twee prachtige lange borders met een zichtas en een rond rosarium. Ten slotte is er een grote watertuin met een mooi lijnenspel en een eiland met groot hoefblad, Gunnera, vijf moerascipressen en een grote grassenborder (ontwerp Harry Esselink, 2000). Onlangs zijn een prairietuin en een wilde bloemenweide (ca. 5000 m²) met zichtassen aangelegd. Hierin zijn verschillende bloemenmengsels toegepast. Een architectonisch spectaculaire tuin.

Let op: aanmelden kan tot uiterlijk dinsdag 11 juli !!!    Vanwege de reservering van de bus moeten we deze datum stellen.

Excursie per bus, vertrek 9:00 uur vanuit Waalwijk (parkeerplaats bij Piet Klerkx). We verwachten om circa 17:30 uur terug te zijn in Waalwijk.

Kosten voor Groei & Bloei leden € 35,-- , niet leden betalen € 40,--. Inclusief busvervoer en entrees.

Vanwege de hoge bankkosten hebben we het als volgt voortaan geregeld voor dagexcursies. U geeft zich op en als blijkt dat we het minimum aantal deelnemers halen; dan gaat de excursie door. Je krijgt daarna een mail van ons om het bedrag per ommegaande over te maken op onze rekening: NL33RABO0334234204 t.n.v. Groei&Bloei De Langstraat onder vermelding van “Excursie Utrecht ”

Deze excursie wordt georganiseerd door Ine en Chris Freijse . Je kunt je inschrijven per mail naar cfreijse(at)gmail.com of bellen naar 0416-333759 of 06-44171757.