Zaterdag 15 juli 2023 - West-Brabant en Goeree-Overflakkee

We beginnen de excursie bij Landgoed De Hertgang in Halsteren.

Het landgoed (5,5 ha) werd eind vijftiger jaren van de vorige eeuw aangelegd op de steilrand van de Brabantse Wal in Halsteren. De terreinen waren deels woest, deels in gebruik voor de teelt van asperges, deels afgegraven voor zandwinning na de overstromingsramp in 1953 om dijken in Zeeland te dichten. De Brabantse Wal is hier zo’n 12 meter hoog; boven is het lichte zandgrond, die makkelijk stuift (het ‘smoort’ zeggen ze daar), beneden zorgt het kwelwater van de Brabantse Wal voor drassige weilanden overgaand in landbouwgebied van zeeklei. In 1983 werd het landgoed overgenomen door de huidige bewoners. Het bos werd uitgedund, nieuwe borders werden ingeplant, de Lage Tuin en de Nieuwe Tuin werden gecreëerd met extra paden en nieuwe aanplant. De schapenwei werd in 1998 aangekocht en rond de millenniumwisseling werd daarin een aantal bijzondere bomen ingeplant. We worden hier ontvangen met koffie en thee met gebak.

Vanuit Halsteren rijden we naar Stad aan het Haringvliet op Goeree-Overflakkee. Daar woont Renée Volker. Renée is nog steeds lid van onze afdeling en was vroeger zowel bestuurslid als docente bloemschikken. We gaan haar tuin bekijken en zullen hier genieten van een goed verzorgde lunch.

Als ons buikje gevuld is, rijden we weer terug naar Brabant en gaan de tuin Madelief in Langeweg bezoeken. Deze tuin is gelegen aan een dijk en wordt door sloten omringd. Via een hekje in de laurierhaag komt men in een nieuw deel met een wei waarin de Hampshire Down-schapen grazen. Een laantje met fruitbomen wordt opgevrolijkt door wilde bloemen. De bomen zijn aangepast aan het landschap. Er is een kleine druiventuin met een wijnmakerij aanwezig. Vanaf het terras is het uitzicht over de polder prachtig. De tuin is 3.500 m2 groot. U krijgt koffie en thee met wat lekkers aangeboden. Er is ook gelegenheid om een wijntje te proeven van de eigengemaakte wijn Madelief ( €1,- extra; dit is niet bij de prijs inbegrepen!).

Let op: aanmelden kan tot uiterlijk 14 juni !!!   Vanwege de reservering van de bus moeten we deze datum stellen.

Excursie per bus, vertrek 9:00 uur vanuit Waalwijk (parkeerplaats bij Piet Klerkx). We verwachten dan om circa 18:00 uur terug te zijn in Waalwijk.

Kosten voor Groei & Bloei leden € 50-  , niet leden betalen € 55,--

Dit is inclusief busvervoer, entrees en lunch.

Vanwege de hoge bankkosten hebben we het als volgt voortaan geregeld voor dagexcursies. U geeft zich op en als blijkt dat we het minimum aantal deelnemers halen dan gaat de excursie door. Je krijgt daarna een mail van ons om het bedrag per ommegaande over te maken op onze rekening: NL33RABO0334234204 t.n.v. Groei&Bloei De Langstraat onder vermelding van “Excursie Brabant ”

Deze excursie wordt georganiseerd door Ine en Chris Freijse . Je kunt je inschrijven per mail naar cfreijse(at)gmail.com of bellen naar 0416-333759 of 06-44171757. Liefst per mail; de deadline ligt midden in hun vakantie in Italië. Dan kun je alleen bellen naar het 06-nummer.