Nieuwsflits nr. 3

KOMT DE LENTE ER AL AAN?

Vandaag begint de meteorologische lente. Dat klinkt al best aardig maar in onze tuinen is nog niet veel te doen. Maar langzamerhand begin je er wel aan te denken. Overdag een zonnetje, maar de gevoelstemperatuur is nog best laag. En de nachten blijven al langer koud.

Maar goed. Plannen maken kan altijd en voor dat je het weet zit je weer volop in het groen.

EXCURSIEPROGRAMMA 2023

De excursiecommissie heeft het volgende programma gemaakt voor dit jaar.

Het overzicht wordt ook gepubliceerd in de eerstvolgende Nieuwsbrief.

En in één van de volgende Flits zal de uitgebreide aankondiging komen van de eerste excursie.

DATUM               INHOUD

13-mei: zaterdagexcursie naar Beervelden

30-mei:  avondbezoek tuin van Odi Zijlmans in Raamsdonk

7-juni: avondbezoek tuin Mariet Eskens in Drunen

begin juli: avondbezoek De Beukenhof in Sleeuwijk

15-juli: zaterdag busexcursie Brabant-Goeree-Overflakkee: De Heertgang (Halsteren) +                              Renee Volker (Stad aan het Haringvliet) + Madelief (Langeweg)

Deze excursie is inclusief lunch.

25-juli: avondbezoek tuin De Vijverberg in Zevenbergschenhoek

begin aug: zaterdag busexcursie 2 tuinen Utrecht en kwekerij Abbing

Deze excursie is inclusief lunch.

22-aug: avondbezoek tuin Arianne Blonk in Hoge Zwaluw

september: bloemschiktentoonstelling Alden Biezen (Fleuramour)

TUINENREIS 2023

Gisteren na de Algemene Ledenvergadering heeft onze reiscommissie, Ine en Chris Freijse, een toelichting gegeven over de ontstane situatie.

Uitgangspunt was om naar Cornwall (Engeland) te gaan. Oorspronkelijk was die gepland in 2020 maar kon toen niet doorgaan vanwege corona. Al vanaf oktober zijn we met Kupers Tuinreizen op zoek gegaan naar een geschikt hotel. En dat was best wel frustrerend. Veel hotels waren al volgeboekt of reageerden helemaal niet op ons verzoek.

Uiteindelijk was een prachtig hotel gevonden. Op basis daarvan is het hele reisprogramma opnieuw gemaakt omdat reisafstanden e.d. niet meer klopten. Een heel weekend er aan gespendeerd. En toen Kupers Tuinreizen de definitieve reservering ging doen kwam het hotel de afspraken uit de offerte niet na. Plots een stuk minder éénpersoonskamers en de prijzen werden verhoogd. Omdat we toch al aan ons prijsplafond zaten was dit onbespreekbaar. Uiteindelijk nog een kans bij een hotel in Falmouth maar ook die kwam de afspraken niet na. Uiteindelijk is maandagmiddag de knoop doorgehakt dat de reis naar Cornwall niet gaat lukken. Zeer tot ongenoegen en frustratie van Ine en Chris na zoveel tijd die er aan besteed is.

Maar niet op reis gaan is voor onze vereniging eigenlijk geen optie. Maar dit betekent dat we weer helemaal opnieuw moeten beginnen. Ine en Chris hebben een nieuw reisdoel gekozen: de Elzas met een hotel in of nabij Straatsburg. Uitgangspunt blijft de eerste week van september en ze gaan voor een 5- of 6-daagse reis. Eerste zorg is het vinden van een hotel. Zonder hotel geen reis. Ine en Chris zijn met Kupers Tuinreizen weer volop in gesprek om er een te vinden.

De organisatie kan dus nog even duren. Zodra de informatie bekend is ontvangen de leden een aparte mail met de reisinformatie en de mogelijkheid in te schrijven.

ALS VAST ITEM VAN DE FLITS HIER WEER EEN BEKNOPT OVERZICHT VAN DE LATER NOG KOMENDE ACTIVITEITEN

17 juni: Plantenfestijn in Sprang-Capelle

Lezingen:

21 maart: Hans van den Broek:  Geneeskundig gebruik van planten

18 april: Gerrie Veenstra:  De schaduwborder

19 september: Frans Beijerling: Eetbare bloemen

17 oktober: Frans van der Graaf:  Besdragende planten

21 november: Margareth Hop:  Een tuin voor het nieuwe klimaat

Excursies:

13 mei: zaterdagexcursie naar Beervelden

30 mei: avondbezoek tuin van Odi Zijlmans in Raamsdonk

7 juni: avondbezoek tuin Mariet Eskens in Drunen

begin juli: avondbezoek De Beukenhof in Sleeuwijk

15 juli: zaterdag busexcursie Brabant-Goeree-Overflakkee: De Heertgang (Halsteren) +  Renee Volker (Stad aan het Haringvliet) + Madelief (Langeweg).  Deze excursie is inclusief lunch.

25 juli: avondbezoek tuin De Vijverberg in Zevenbergschenhoek

begin aug: busexcursie 2 tuinen Utrecht en kwekerij Abbing> Deze excursie is inclusief lunch.

22 aug: avondbezoek tuin Arianne Blonk in Hoge Zwaluw

september: bloemschiktentoonstelling Alden Biezen (Fleuramour)

Eerste week van september: Meerdaagse reis naar de Elzas in noordoost Frankrijk.

Met een twijfelende winter/lentegroet van Groei & Bloei De Langstraat

Ook namens onze sponsoren