Zuid Nederlandse Kampioenschap Bloemschikken 2019

Op de meest regenachtige zondag in oktober was het zover, het ZNKB. Al heel vroeg, nog in de donkerte waren al die deelnemers aan het kampioenschap op pad gegaan om hun mooie werkstukken te gaan maken in Waalwijk. En ook al heel vroeg stond het legertje van vrijwilligers paraat om te zorgen voor koffie en een warme ontvangst op deze regenachtige dag.

Na een kort praatje door Chris Jongeneel van de Werkgroep ZNKB konden de deelnemers aan de slag met de “Verrassingsopdracht”, altijd weer lastig. Bij binnenkomst in het lokaal vind je als deelnemer een ondergrond, wat bloemen en nog een zakje met geheime extra materialen en natuurlijk de opdracht om daarvan in 80 minuten een leuk, verrassend werkstuk te maken. Iets anders doen dan de anderen zorgt geheid voor hogere punten, maar ja dat moet je maar zo snel kunnen bedenken. Maar na een kleine anderhalf stonden er inderdaad ruim 40 heel verschillende en verrassende verrassingswerkstukken.

Na de ochtendkoffie mochten de deelnemers verder met hun themawerkstuk en nu werd alles uit de kast getrokken. De meest mooie ondergronden waren eerder deze ochtend al binnengedragen en die werden verder aangekleed met bloemen, groen en andere attributen tot sprookjesachtige werkstukken.

Inmiddels druppelden de eerste bezoekers binnen en ook de regen druppelde gestaag door. Bewonderende blikken van bezoekers voor de creaties in wording. In de aula vonden de koffie en de door Groei & Bloeiers huisgebakken taarten gretig aftrek.

In de middag regende het gestaag door en de bezoekersstroom was aangezwollen tot een forse regenbui. Al die bezoekers genoten in de bomvolle aula van de school van de demonstraties bloemschikken door Leo van den Hoven en Jack van Schaik, kochten gretig lootjes voor de loterij en waren slechts een heel klein beetje teleurgesteld als die mooie prijzen helaas, helaas niet op hun lotnummer vielen.

Intussen werden er in de Groei & Bloei stand mooie boeketjes gemaakt en verkocht voor het goede doel, het Hospice Francinus de Wind in Waalwijk. De opbrengst hiervan bleek aan het einde van de dag € 243,--. Inmiddels heeft penningmeester Sjan van Rooij dit mooie bedrag overgemaakt op rekening van de stichting Francinus de Wind.

Na de leerzame werkbespreking door jurylid Natasja Kop werden om 17.00 uur de prijswinnaars bekend gemaakt.

In de A-klasse was de 1e prijs voor Maria Hendrikx van afdeling Asten-Someren. “Onze” Chantal van Esch werd knap 2e en Annie Koopmans ook van afdeling Asten Someren won de 3e prijs. In de A-klasse waren er een 4e plaats voor Ralph van Asten, een 5e plaats voor Claudia Prins en 11e plaats voor Els Verhoeven, allemaal Langstraatse deelnemers.

In de Semi-Profklasse werd Ina Doornbos 1e, Harma de Bie 2e en Sven Boonhof 3e.

In de Ere-klasse was de eerste plaats voor Anja de Graaf van afdeling Breda. Zij mag zich een jaar lang Zuid Nederlands Kampioen Bloemschikken noemen en wint het Golden Ticket voor de bloemschikwedstrijd op Gardenista in 2020.

De 2e plaats was voor Simone Oosterwijk ook van afdeling Breda en de 3e prijs werd gewonnen door Gonny Zegers uit Uden. Carla Klerks van afdeling De Langstraat behaalde de 9e plaats en Leo van Rooij, ook van De Langstraat werd 12e in de Ereklasse.

Dertien deelnemers deden dit jaar voor het eerst mee in de Introductieklasse. Zij kregen eerst een leuke workshop aangeboden en maakten daarna met de grassenspiraal die tijdens de workshop gebonden was een mooi werkstuk. Tot “Uitblinker van de Dag” werd Pieta Kraaijeveld benoemd.

We kijken terug op een heel drukbezocht ZNKB met bijna 300 enthousiaste bezoekers en 57 deelnemers. Met de hulp van heel veel vrijwilligers op zaterdag voor de opbouw en zondag tijdens de wedstrijddag is het allemaal vlekkeloos verlopen. De medewerkers van de school, de bezoekende journaliste van het Brabants Dagblad en veel bezoekers spraken hun verbazing en bewondering uit dat zoveel helpende handen aanwezig waren om alles in goede banen te leiden en ja we mogen ons als Groei & Bloei De Langstraat echt wel gelukkig prijzen met al die behulpzame mensen die zomaar een weekend opofferen voor “hun” vereniging. Niet alleen tijdens dit kampioenschap maar ook b.v. tijdens het Plantenfestijn en voor allerhande werkzaamheden in werkgroepen en bestuur zijn er steeds weer volop mensen bereid om hun deel bij te dragen. We kijken terug op een mooi ZNKB en we wensen de collega’s van Afdeling Land van Cuijk heel veel succes bij de organisatie van het ZNKB in 2020.

De foto's van het ZNKB zijn gemaakt door Yvonne van der Heijden en Rene de Munnik. Uitsluitend na toestemming van de fotograaf mogen deze foto's gebruikt worden in publicaties en/of digitaal.