Zaterdag 14 september 2019 “Bos en Betuwe”

Een fantastische dag uit naar tuinen op de Veluwe en in de Betuwe, een combinatie van de mooiste plekken in Nederland.

We vertrekken al vroeg naar Hoevelaken, waar John en Joyce Ramsbotham door de jaren heen een prachtige natuurlijke tuin aangelegd hebben, midden in het Hoevelakense Bos. John Ramsbotham verzorgde in November 2018 een lezing voor Groei & Bloei De Langstraat en zijn enthousiaste verhaal was een reden te meer om deze tuin te gaan bezoeken.

Na ons uitgebreide bezoek vertrekken we naar Opheusden, in de Betuwe dus, waar we lunchen in restaurant Het Veerhuis. Het Veerhuis is prachtig gelegen buitendijks bij Opheusden met prachtig zicht op Rhenen en de Utrechtse Stuwwal.

Na de lunch is het maar een klein stukje rijden naar de tuin van Hanneke en Hendrik Zaaijer in Kesteren. Bij de nieuwgebouwde woning in traditionele Betuwse T-vorm is tuin aangelegd met veel snoeivormen en strakke hagen. O.a. de beroemde tuinen bij Sissinghurst, Engeland dienden als inspiratiebron. In de winter van 2018 is gestart met de aanleg van een nieuw stuk tuin met een natuurlijke beplanting, glooiende vormen en veel ruimte voor vlinders, insecten en bijen.

Als laatste bezoeken we deze dag Geerte’s Tuin. Geerte en Bart Hoefakker hebben zelf de tuin aangelegd, waarbij Bart aangeeft dat zijn bijdrage in het onderhoud slechts het maaien van het gras is. Ondanks dat de tuin nog vrij  jong is oogt deze al heel volwassen. De vruchtbare Betuwse klei zal daar zeker aan bijgedragen hebben. In de nazomer is de tuin een weelde van kleur, met veel dahlia’s die de vaste plantenborders aanvullen. Beroemd zijn de kleurrijke plantentafels voor de schuur waarop Geerte haar bijzonderheden uitstalt.

Excursie per bus, vertrek 8.15 uur vanuit Waalwijk. We verwachten om  18.00 uur weer terug te zijn. Inclusief busvervoer, alle entrees voor de tuinen, koffie en thee en een heerlijke lunch.

Kosten voor Groei & Bloei leden € 47,50 , niet leden betalen € 50,--

Je kunt online inschrijven via het formulier op de website of per mail naar excursies(at)hotmail.com