De tuin van Janny Oschatz

In het najaar van 2018 ben ik op visite bij Janny Oschatz. Ze woont al 43 jaar in een vrijstaand huis in Kaatsheuvel. Met haar 84 jaar is ze overigens een erg energieke vrouw die alles nog goed onder controle heeft. Zo rijdt ze ook nog steeds met de auto en in 2018 heeft ze daar nog een opfriscursus verkeersregels voor gedaan bij Veilig verkeer Nederland. Bij de auto rijtest moest ze in Tilburg kriskras diverse straten door en aan het eind kreeg ze een certificaat met “prima” erop. Het enige minpuntje was dat ze zich niet aan de snelheid van 30 km had gehouden; ze reed pittig...... Maar ja, zoals ze zelf zegt: “als ik steeds op de km teller moet kijken ben ik veel gevaarlijker in het verkeer dan wanneer ik iets te hard rijd”.

Oh ja, ik was hier voor een tuininterview. Dus kunnen we het beter even over haar tuin hebben. Toen Janny hier kwam wonen is de tuin aangelegd door een architect. In de loop van de tijd is er wel het één en ander veranderd. De bomen en grote heesters rondom de perken zijn nog wel van toen. Ze houdt erg van kleur en heeft daarom een kleurrijke tuin waar niets specifiek op kleur staat. Het zomergoed staat (20 september2018) nog uitbundig te bloeien. Ze was nooit een fan van zomerbloeiers, maar dit jaar heeft ze rondom het gras een flinke strook aangeplant. Ze is er erg tevreden mee want ze hebben deze hete zomer goed overleefd en ze bloeien nu nog steeds. Water geven doet ze eigenlijk niet zo vaak, ondanks dat ze wel een sproeisysteem heeft. De ervaring leert dat het water niet overal komt. Maar wat nog belangrijker is hoe minder water je geeft hoe dieper de planten wortelen en hoe sterker ze worden. Een fantastische blikvanger bij de achterdeur is de grootbloemige roze hibiscus, die enorm gebloeid heeft. Ook de rozen hebben zich van de beste kant laten zien. De planten heeft ze graag in grote groepen.  Veel vaste planten zijn vanwege het najaar inmiddels al geknipt.

Een doorn in haar oog is op dit moment het betongaas dat over de vijver ligt. Het is echter een must voor de veiligheid van de kleinkinderen die regelmatig op visite komen. Sinds enkele jaren komt een krasse 70-er, haar helpen met de tuin. Ze is al 23 jaar alleen en al het werk is inmiddels teveel geworden voor haar. Zo’n 10 jaar geleden zat ze nog wel de hele dag in de tuin om alles bij te houden. Ze vond het altijd erg heilzaam voor lichaam en geest. Tegenwoordig vindt ze het veel gezelliger en belangrijker om te genieten van de tuin. Ze neemt ook meer tijd voor andere interesses. Twee keer in de week speelt ze bridge, ook is ze erg actief met wandelen, fietsen en zit ze op gym. Een balletje slaan op de golfbaan mag ze zo nu en dan ook graag doen. Het verkopen van taart op de plantenbeurs vindt ze geweldig. Maar hoe kwam ze eigenlijk bij G&B terecht?  Ooit ging ze kijken bij groei en bloei op een lezing, maar had er geen aard. Jaren later ging ze met de tuinreis mee want ze kende inmiddels een paar mensen die lid waren. Sindsdien heeft ze haar draai bij de club gevonden. In 2017 kreeg ze het lidmaatschap van haar zoon voor haar verjaardag en ze heeft het dit jaar met plezier verlengd.

We praten nog even na over de mooie tuinreis naar België, die we een paar weken geleden hadden. Zo vertelt ze dat ze ook vele jaren reizen georganiseerd heeft. Ze was ooit lid van de  Nederlandse skivereniging en ging daar actief naar toe. Deze vereniging organiseerde diverse skireizen. Toen de reisleider van de vereniging stopte heeft ze zijn taak overgenomen en het vervolgens zelf jaren gedaan. Met vriendinnen gaat ze overigens nog steeds op reis. Haar laatste reis ging naar Dubai.

Het is nu tijd om te genieten van de tuin en het leven om haar heen, werken kan altijd nog. Dat heeft ze immers altijd al gedaan.