De tuin van Lorna Dunn

Lorna Dunn woont leuk in een hofje in Waalwijk. De kleine voortuin staat er goed bij. 3 Mooie leibomen en een aantal vaste planten zorgen voor een aangename afscheiding van de straat. Er staat ook een prachtige acer in struikvorm. Hij kleurde deze winter erg rood. Blijkbaar geldt; hoe kouder het in de winter is, hoe roder hij wordt.Het huis is voor Lorna een echt thuis en ze is nog niet van plan om te verhuizen. Ze mag dan wel 70+ zijn maar ze geniet enorm van het zelfstandig wonen. Zo houdt ze van de kleuren en verrassingen die de tuin elk seizoen brengt. Lekker buiten genieten van het weer of een beetje rommelen in de tuin. Om echter minder onderhoud te hebben is de achtertuin in het najaar van 2017 opnieuw aangelegd. Er zijn brede paden gekomen zodat je makkelijk overal bij kunt. Door het doek achter op de muur lijkt het rechtse pad gewoon door te lopen. Het geeft waarlijk een ruimtelijk beeld. Ook is het makkelijk om even lekker een ommetje in eigen tuin te maken. Niet dat de tuin nu zo groot is (ongeveer 8 bij 11 meter) maar toch. Het is voorjaar en in de tuin mag het nu lekker gaan groeien. De planten zijn nog klein maar het ziet er naar uit dat bijna alles het overleefd heeft. De viburnum en de fuchsia lijken enorm geleden te hebben van de sneeuwlaag in maart. Maar het is nog vroeg in het jaar dus wie weet schieten ze nog uit als het zonnetje een beetje gaat schijnen. De prunus boom staat er al jaren en kondigt elk jaar met veel plezier het voorjaar aan. De boom heeft roze bloemen en is een sieraad zo super vroeg in het jaar, het vrolijkt de bewoner aanzienlijk op na een lange winter. Jammer dat een buitje regen de bloesem in 1 dag kan verdrijven. Leuke bloeiers op dit moment zijn de boshyacinthen maar ook de  lelietjes van Daalen. Ze zijn erg gezellig, maar voor je het weet staan ze door de hele tuin. Lorna vindt ze te leuk om weg te doen, eigenlijk heeft alles (bloemen en plantjes) hier recht op een plekje in de tuin.

In een klein mobiel kasje kweekt Lorna diverse groentes in kleine hoeveelheden. Voor 1 persoon heb je nu eenmaal niet zo veel groente nodig. Ze heeft sla, tomaat, paprika en wat kruiden staan. Het leuke is dat bij het Groei en Bloei blad van april kiemgroenten zaten. Dit was echt een kolfje naar Lorna’s hand. Ze kweekt namelijk altijd kiemgroentes op water en heeft er ook speciale glazen voor met een soort roostertje er in. Er staat tuinkers en ook daikon (rettich) zit in haar assortiment. Ze eet het lekker op een eitje of een Engelse sandwich. Zo zie je maar dat haar Britse afkomst nog regelmatig om de hoek komt kijken. Nu had ze dus ook boerenkool en mizuna (ofwel Japanse mosterdsla, wat gek genoeg eigenlijk een koolsoort is) van de G&B. Een deel heeft ze op water gezet en een deel in aarde, lekker experimenteren en maar wachten of het wat wordt. Toch even een tip want op water schieten deze zaadjes niet uit.

Lorna doet als vrije tijds besteding vrijwilligerswerk op Eikendonk. Ze geeft yoga les en bloemschikken. Dit is niet zo eenvoudig want de bewoners die meedoen zijn niet altijd erg mobiel of gemotiveerd om mee te doen. Er is steeds veel begeleiding en geduld nodig.

Ook wil ze graag bij blijven op het gebied van kunstgeschiedenis. Ze volgt daarom diverse lessen in Tilburg en Den Bosch. Voor haar lessen Russisch komt iemand aan huis. Het is goed om je hersenen een beetje te blijven uitdagen. Voor groei en bloei de Langstraat is ze helemaal vaak in touw. Ze organiseert samen met Joke de tuinbezoeken in de avond en ook een aantal dagtochten op zaterdag. Op de lezingen ontbreekt ze ook zelden en ze gaat gezellig bloemschikken als er speciale avonden zijn. Voor het optreden als vrijwilliger bij evenementen  is ze ook altijd te porren. Kortom een dankbare medewerker op vele gebieden.