Lia van Overbeek, 16 mei 2018

45 jaar geleden kochten Lia en haar man het huis waar ik nu voor het tuininterview ben. De tuin is aangelegd naar het idee van haar man en is sindsdien in de basis eigenlijk nooit veranderd. De tuin is ongeveer 200 m2 en ligt op het noorden. Haar man is 21 jaar geleden overleden en daarom neemt ze al een tijdje een tuinman voor het echt grovere werk zoals snoeien van struiken en bomen, hardnekkig onkruid eruit spitten, verticuteren, etc. De tuin is inmiddels helemaal dichtgegroeid en dat is verder gemakkelijk in onderhoud.

Trots vertelt ze dat ze 3 potten van Mien Ruijs heeft. Een erfstukje van haar schoonouders. Ze zet trouw zomer- en wintergoed in deze potten en in de winter zet ze alle potten binnen. Ze heeft overigens ook echte kuipplanten staan, waar ze al jaren plezier van heeft.

Lia geniet graag van de tuin en ze weet dat de vaste planten één voor één kleur aan de tuin zullen geven. Op dit moment (mei) komt de kleur voornamelijk van de Rhododendron. Eigenlijk volgen alle vaste planten om de beurt in kleur van bloei en blad. Even een paar handjes vol planten die in de tuin staan. Het is maar een random selectie, de tuin heeft teveel soorten om alles te vermelden. Ja, ze kan zo 90% van alle planten opsommen met Latijnse naam erbij. Als ik op een gegeven moment de plant niet ken wordt het dikke boek “2850 Tuin- en kamerplanten” van Rob Herwig erbij gehaald. Je kunt zien dat dit veelvuldig gebruikt wordt, het zit ook vol met krantenknipsels en weetjes. Ze kreeg dit boek als afscheidscadeautje van de basisscholen waarvoor ze 17 jaar vrijwilligerswerk had gedaan als secretaris.

Maar dan nu de beloofde greep uit de vele tuinplanten:

Jasminum nudifrorum of winterjasmijn

Viburnum tinus of sneeuwbal

Photinia met prachtig mooi rood blad in het voorjaar

Picea abies of fijnspar is hier in de tuin eigenlijk gewoon de ordinaire kerstboom van ooit met denne

appels. Hier komen steeds twee bruine eekhoorntjes op af. Ook op het vet wat onder in de tuin voor de vogeltjes staat is een welkome traktatie voor hen.

Heliopsis of Helianthoides of zonneoog

Hamamelis of toverhazelaar nog uit de tuin van haar ouders.

De boom heeft nog maar op 1 tak bloei gehad afgelopen jaar. Lia hoopt dat hij het zal overleven en dit jaar goed uit zal schieten. Even duimen nog.

Spirea van Hutti

Paeoniaceae of pioenroos

Phytolacca of carmozijnbes

klimroos rood

Ook heeft ze nog een witte roos. Deze heeft ze van haar dochter uit Nederweert overgenomen. Leuk dat hij het heeft overleeft en goed uitschiet dit jaar.

Thalictrum Aquilegifolium of Akelei bijzonder wit als wolkjes

Ook de enkele Akelei staat hier in de tuin al te bloeien, prachtig donkerrood

Pinus of pijnboom

Eigenlijk waren het 2 hele hoge pinussen. Eentje ervan is echter meer dan gehalveerd door een professioneel snoeier en heeft alleen nog lage takken. Nu lijkt het gewoon 1 boom met takken op alle hoogtes.

Forsytsia

Camellia

Choisya ternata of Mexicaanse oranjebloesem of glansmispel

Magnolia

Cimicifuga

Hydrangea petiolaris of klimhortensia

Cotoneaster of dwergmispel

Kortom een volgroeide fijne tuin om vanuit de stoel, voor éénieder, heerlijk van te genieten.